Stor popularitet i fodboldverdenen
I Europa har fodbold en enorm popularitet med 131 millioner fans på de fem største markeder. Dette omfatter Storbritannien, Spanien, Frankrig og Rusland. Desuden er mere end halvdelen af befolkningen i Rusland interesseret i fodbold ifølge en rapport fra Nielsen. Disse tal er svimlende og viser den enorme popularitet af fodbold i hele verden. Så hvad er årsagen til denne enorme popularitet? Og hvordan bidrager de digitale medier hertil?
Foreningsfodbold
Foreningsfodboldens globale popularitet skyldes, at den appellerer til publikum i lande uden for de store europæiske ligaers hjemlande. De Forenede Arabiske Emirater er den mest populære nation til at se foreningsfodbold, idet 80 % af indbyggerne erklærer interesse. Andre lande, hvor foreningsfodbold er populært, omfatter Chile, Portugal og Tyrkiet. I 2017 havde Premier League over 2 millioner seere i Det Forenede Kongerige.
Premier League-fodbold
Populariteten af Premier League-fodbold er ikke begrænset til Storbritannien. Fans fra hele verden ser denne konkurrence, især amerikanere. Kampene på amerikansk tv er ofte på engelsk, hvilket gør dem til en favorit for seere i hele verden. Mange fans i USA er endnu mere entusiastiske end de britiske fans - det anslås, at hver tredje amerikaner ser en fodboldkamp på tv på et tidspunkt i deres liv. Ud over at fange amerikanernes fantasi har Premier League-kampe også et stort antal seere.
Fansenes passion for spillet
I Holland kan man finde nogle af de mest passionerede fans i verden på Feyenoords stadion. Faktisk er fansene så passionerede, at de ikke vil lade besøgende føle sig hjemme i De Kuip. Og de vil lade spillerne vide, hvis de ikke gør nok i 90 minutter. Der er en vis stigmatisering af passionerede fans i Frankrig, så det er vigtigt at forstå deres passion for deres yndlingshold.
Indflydelse af digitale medier
De sociale medier øger antallet af fodboldfans. Fans kan interagere på internettet ved at skrive kommentarer og afstemninger om spillet. Spillernes, klubbernes og ligaernes popularitet øges med de sociale medier. Desuden giver de sociale medier fans mulighed for at komme i kontakt med andre fans og spillere, der deler de samme interesser. De digitale mediers indvirkning på fodbold er dog ikke fuldt ud forstået. Her er nogle grunde til, at digitale medier ændrer fodbold. Læs videre for at opdage de vigtigste måder, hvorpå digitale medier ændrer fodbold.
Nedrykning fra Premier League
I engelsk fodbold er nedrykning fra Premier League en stor ting. Mens oprykning er mere lukrativt for holdene, er nedrykning mere omkostningsfuldt. Grunden til dette er, at de lavere divisioner har en tendens til at betale mindre end de højere divisioner, og spillerne vil ofte forlade klubben til fordel for en mere lukrativ klub. Det er derfor, at nedrykning fra Premier League nyder stor popularitet i fodboldverdenen.
Virkningerne af Kinas blomstrende økonomi
Mens den kinesiske økonomi er steget kraftigt i løbet af det seneste årti, har landets ledere været hårde over for investeringer i fodbold. Kinesiske iværksættere har betalt for meget for spillere og klubber for at omgå Kinas kapitalkontrol, og nogle er anklaget for at modtage returkommissioner fra udenlandske ligaer. Den topstyret tilgang til økonomisk politik har vist sig at være vellykket, men har fejlet på andre områder. Kinas fodboldsystem er et perfekt eksempel herpå.
MAJ
Om skribenten