Black Friday i dag handler ikke kun om rabatterne
Black Friday i dag handler ikke kun om rabatterne, men også om presset på forbrugerne til at købe de dyreste varer, de kan. Det er årets største shoppingdag. Ifølge eksperter vil mange luksusvarer, smartphones og den nyeste Xbox Series X blive solgt til nedsatte priser. Mange mennesker er trætte af presset og er trætte af forbrugerismen.
Black Friday er en ugelang begivenhed
Fordelene ved Black Friday-salget rækker langt ud over den traditionelle købsdag. Mere end halvdelen af forbrugerne planlægger at købe varer online i denne feriesæson, og nogle udsalg fortsætter til og med Cyber Monday. Detailhandlerne kan dog ikke ignorere betydningen af kunderne i butikkerne. Ud over onlinekøbere oplever de fysiske butikker også en stigning i fodgængertrafikken, idet 66 % af kunderne i fysiske butikker planlægger at bruge mere end sidste år. Desuden planlægger 56 % af forbrugerne at stå i kø uden for indkøbscentre for at opleve oplevelsen i butikken.
Mange detailhandlere tilbyder massive rabatter på produkter i forbindelse med Black Friday. Men mange shoppere oplever, at udsalget er så overvældende, at de ikke er i stand til at foretage et køb. Desuden kommer nogle Black Friday-shoppere til skade. Selv om disse ulykker normalt er mindre alvorlige, har nogle shoppere oplevet alvorlige skader. For at undgå sådanne skader kan du besøge hjemmesiderne for detailhandlere, der månedsvis i forvejen tilbyder oplysninger om udsalg dagen efter Thanksgiving. Disse websteder kan vise dig de aktuelle annoncecirkulærer, så du ved, hvad du kan forvente, inden begivenheden finder sted.
Det begyndte i Storbritannien.
Amazon introducerede Black Friday i Storbritannien i 2010 og forårsagede en trafikbølge, der fik hjemmesiden til at gå ned. Det blev senere indført af Asda, en supermarkedskæde, der ejes af Walmart. Den første Black Friday-begivenhed hos Asda førte til en hektisk shoppingatmosfære, hvor kunderne kæmpede om de bedste tilbud. Arrangementet blev hurtigt udbredt til andre britiske detailhandlere.
Det er et godt tidspunkt at købe julegaver på. Black Friday er starten på julehandlen og er et godt tidspunkt at shoppe på. Med de stigende leveomkostninger er Black Friday-salg vigtigere end nogensinde før. Mens energipriserne fortsætter med at stige, er Storbritannien måske allerede gået ind i en recession. På trods af den økonomiske krise har britiske detailhandlere reageret på presset ved at tilbyde Black Friday-rabatter.
Det er årets største shoppingdag
Hvert år hyldes dagen efter Thanksgiving som Black Friday, hvilket udløser et shoppetravlhed. Butikkerne bliver oversvømmet af shoppere, og der bliver skåret ned på udsalgsniveauet som forberedelse til feriesæsonen. Dagen er en stor begivenhed for salget i detailhandlen, men det er meget mere end en dag til at købe ind.
National Retail Federation offentliggør salgstal for Thanksgiving-weekenden, som omfatter torsdag og fredag. Tallene er baseret på en undersøgelse af, hvor mange mennesker der har handlet i den periode. Datoen for Black Friday varierer hvert år og ligger mellem den 23. og 29. november. Juleaften er derimod fastsat til den 24. december. På dagen afholdes der forskellige arrangementer og aktiviteter.
Mange detailhandlere tilbyder udvidede åbningstider i Thanksgiving-ugen. De tilbyder også særlige kampagner, f.eks. prisnedsættelser og forlængede kreditbetingelser.
Det er nu en begivenhed, der varer en hel uge
I de seneste år har Black Friday ligget på lønningsdagen for de fleste britiske virksomheder. I 2012 og 2013 faldt den henholdsvis den 28. og 27. i måneden. I år vil dagen imidlertid ligge den 25. i måneden, hvilket betyder, at mange mennesker endnu ikke har modtaget deres løn. Det kan have en indvirkning på, hvor meget forbrugerne bruger i løbet af dagen. For at afbøde virkningen af dette har nogle detailhandlere indført alternative kampagnemetoder. Et eksempel er uddeling af gavekort. Apple har f.eks. givet gavekort til kunder, der har foretaget indkøb, med en større værdi for dem, der bruger mere.
Udtrykket "Black Friday" betød oprindeligt fredagen efter Thanksgiving, hvor kunderne strømmede ind i de lokale indkøbscentre på jagt efter de bedste tilbud. Da begivenheden blev mere og mere populær i slutningen af 2000'erne, blev den udvidet til at omfatte de dage og uger, der går forud for Thanksgiving. I 2020 forventer detailhandlerne, at det vil omfatte hele november måned. Denne tendens forventes at fortsætte i år. Detailhandlerne er dog forsigtigt optimistiske, da forbrugerne er blevet en smule trætte af at bruge julen på grund af inflation og forsinkelser i forsyningskæden.
Det er en detailhandlers hovedpine
Hvis du er detailhandler, er du sikkert bekymret for, hvordan du skal klare Black Friday i dag. Efterspørgslen efter varer er så stor, at mange detailhandlere vil kæmpe for at imødekomme efterspørgslen og holde priserne nede. Desuden er forsyningsbegrænsninger et stort problem. Små detailhandlere har ikke så mange lagre og kan ikke lagre i store mængder som større detailhandlere. De har måske heller ikke så mange ansatte til at hjælpe dem med at håndtere efterspørgslen på Black Friday.
MAJ
Om skribenten